Follow Us ЁЯСЗ

Sticky

рддрддреНрд╕рдо рдФрд░ рддрджреНрднрд╡ рд╢рдмреНрдж рдХреА рдкрд░рд┐рднрд╛рд╖рд╛,рдкрд╣рдЪрд╛рдирдиреЗ рдХреЗ рдирд┐рдпрдо рдФрд░ рдЙрджрд╣рд╛рд░рдг - Tatsam Tadbhav

рддрддреНрд╕рдо рд╢рдмреНрдж (Tatsam Shabd) : рддрддреНрд╕рдо рджреЛ рд╢рдмреНрджреЛрдВ рд╕реЗ рдорд┐рд▓рдХрд░ рдмрдирд╛ рд╣реИ тАУ рддрдд +рд╕рдо , рдЬрд┐рд╕рдХрд╛ рдЕрд░реНрде рд╣реЛрддрд╛ рд╣реИ рдЬреНрдпреЛрдВ рдХрд╛ рддреНрдпреЛрдВред рдЬрд┐рди рд╢рдмреНрджреЛрдВ рдХреЛ рд╕рдВрд╕реНрдХреГрдд рд╕реЗ рдмрд┐рдирд╛...

UPTET Paper 1 Syllabus 2019 UPTET

Syllabus for Child Development & Pedagogy

  • Meaning of Child Development
  • Need and Area
  • The domain of Child Development
  • Language development.
  • Factors Influence Child Development
  • The meaning of learning and influencing factors, Effective methods of learning
  • Learning law- The main rules of Thorndike learning Theory and its importance in learning
  • The key principles of learning and their practical usefulness in classroom teaching Thorndike's Trial and Error Theory, PavlovтАЩs Conditioned-
  • Reflex theory, Skinner's Operant Conditioning Theory of Learning, Kohler insight theory, Piaget theory, Vygotsky's theories, Learning Curve-Meaning and types, Meaning of learning plateau, reason, and Remedies

UPTET Syllabus for Teaching and Learning Disciplines

  • Meaning and purpose of Teaching
  • Communication
  • Teaching principles
  • Teaching Maxims
  • Teaching techniques
  • New Approaches of Teaching
  • Micro-teaching and Teaching Skill
UPTET Syllabus for Inclusive Education Direction and Consultation
  • Meaning of Inclusive education, Identity, type, remedies as Deprived class, language, religion, caste, region, character, gender, physical efficiency (visually impaired / hearing impaired and speech/bone disrupted) mental efficiency
  • Equipment, materials, methods, T.L.M and Ways for inclusion
  • Tools and techniques needed to check the inclusion of inclusive children
  • Special education methods for inclusive children as Braille script etc.
  • Guidance and consulting for inclusive children-Meaning, purpose, types, methods, requirements, and area
  • Department / Institutions supporting the Counselling: Significance of guidance and counseling in childhood learning

UPTET Syllabus for Learning & Teaching

  • How children learn and think
  • How and why child fail to achieve success in school performance
  • The basic process of teaching-learning
  • Learning Strategies for the child
  • Learning as a social activity
  • Social references to learning,
  • Child as a problem solver and a 'scientific investigator'.
  • Alternative concepts of learning in children, understanding children's 'errors' as significant steps in the learning process,
  • Cognition and emotion
  • Motivation and learning
  • Factors contributing to learning-Personal and environmental

UPTET Syllabus Hindi Language: рд╣рд┐рдВрджреА рднрд╛рд╖рд╛

  • рдЕрдкрдард┐рдд рдЕрдиреБрдЪреНрдЫреЗрдж
  • рд╣рд┐рдВрджреА рд╡рд░реНрдгрдорд╛рд▓рд╛  (рд╕реНрд╡рд░, рд╡реНрдпрдВрдЬрди)
  • рд╡рд░реНрдгреЛрдВ рдХреЗ рдореЗрд▓ рд╕реЗ рдорд╛рддреНрд░рд┐рдХ рддрдерд╛ рдЕрдорд╛рддреНрд░рд┐рдХ рд╢рдмреНрджреЛрдВ рдХреА рдкрд╣рдЪрд╛рди 
  • рд╡рд╛рдХреНрдп рд░рдЪрдирд╛ 
  • рд╣рд┐рдВрджреА рдХреА рд╕рднреА рдзреНрд╡рдирд┐рдпреЛрдВ рдХреЗ рдкрд╛рд░рд╕реНрдкрд░рд┐рдХ рдЕрдВрддрд░ рдХреА рдЬрд╛рдирдХрд╛рд░реА рд╡рд┐рд╢реЗрд╖ рд░реВрдк рд╕реЗ тАУ рд╖, рд╕, рдм, рд╡, рдв, рдб, рдХреНрд╖, рдЫ, рдг рддрдерд╛ рди рдХреА рдзреНрд╡рдирд┐рдпрд╛рдБ 
  • рд╣рд┐рдВрджреА рднрд╛рд╖рд╛ рдХреА рд╕рднреА рдзреНрд╡рдирд┐рдпреЛрдВ, рд╡рд░реНрдгреЛрдВ рдЕрдиреБрд╕реНрд╡рд╛рд░ рдПрд╡ рдЪрдиреНрджреНрд░рдмрд┐рдВрджреБ рдореЗрдВ рдЕрдВрддрд░
  • рд╕рдВрдпреБрдХреНрддрд╛рдХреНрд╖рд░ рдПрд╡рдВ рдЕрдиреБрдирд╛рд╕рд┐рдХ рдзреНрд╡рдирд┐рдпреЛрдВ рдХреЗ рдкреНрд░рдпреЛрдЧ рд╕реЗ рдмрдиреЗ рд╢рдмреНрдж 
  • рд╕рднреА рдкреНрд░рдХрд╛рд░ рдХреА рдорд╛рддреНрд░рд╛рдПрдБ 
  • рд╡рд┐рд░рд╛рдо рдЪрд┐рд╣реНрдиреЛрдВ рдпрдерд╛ тАУ рдЕрд▓реНрдк рд╡рд┐рд░рд╛рдо, рдЕрд░реНрджреНрдзрд╡рд┐рд░рд╛рдо, рдкреВрд░реНрдгрд╡рд┐рд░рд╛рдо, рдкреНрд░рд╢реНрдирд╡рд╛рдЪрдХ, рд╡рд┐рд╕реНрдордпрдмреЛрдзрдХ, рдЪрд┐рд╣реНрдиреЛрдВ рдХрд╛ рдкреНрд░рдпреЛрдЧ 
  • рд╡рд┐рд▓реЛрдо, рд╕рдорд╛рдирд╛рд░реНрдереА, рддреБрдХрд╛рдиреНрдд, рдЕрддреБрдХрд╛рдиреНрдд, рд╕рд╛рдорд╛рди, рдзреНрд╡рдирд┐рдпреЛрдВ рд╡рд╛рд▓реЗ рд╢рдмреНрдж 
  • рд╡рдЪрди, рд▓рд┐рдВрдЧ рдПрд╡ рдХрд╛рд▓ 
  • рдкреНрд░рддреНрдпрдп, рдЙрдкрд╕рд░реНрдЧ, рддрддреНрд╕рдо рддрджреНрднрд╡ рд╡ рджреЗрд╢рдЬ, рд╢рдмреНрджреЛрдВ рдХреА рдкрд╣рдЪрд╛рди рдПрд╡ рдЙрдирдореЗрдВ рдЕрдВрддрд░ 
  • рд▓реЛрдХреЛрдХреНрддрд┐рдпрд╛рдБ рдПрд╡ рдореБрд╣рд╛рд╡рд░реЛрдВ рдХреЗ рдЕрд░реНрде 
  • рд╕рдиреНрдзрд┐ тАУ (1) рд╕реНрд╡рд░ рд╕рдиреНрдзрд┐ тАУ рджреАрд░реНрдШ рд╕рдиреНрдзрд┐, рдЧреБрдг рд╕рдиреНрдзрд┐, рд╡реГрджреНрдзрд┐ рд╕рдиреНрдзрд┐, рдпрдг рд╕рдиреНрдзрд┐, рдЕрдпрд╛рджрд┐ рд╕рдиреНрдзрд┐ (2) рд╡реНрдпрдВрдЬрди рд╕рдиреНрдзрд┐ (3) рд╡рд┐рд╕рд░реНрдЧ рд╕рдиреНрдзрд┐
  • рд╡рд╛рдЪреНрдп, рд╕рдорд╛рди рдПрд╡ рдЕрдВрд▓рдХрд╛рд░ рдХреЗ рднреЗрдж 
  • рдХрд╡рд┐рдпреЛрдВ рдПрд╡ рд▓реЗрдЦрдХреЛрдВ рдХреА рд░рдЪрдирд╛рдПрдБ 

рднрд╛рд╖рд╛ рд╡рд┐рдХрд╛рд╕ рдХрд╛ рдЕрдзреНрдпрд╛рдкрди

  • рдЕрдзрд┐рдЧрдо рдФрд░ рдЕрд░реНрдЬрди 
  • рднрд╛рд╖рд╛ рдЕрдзреНрдпрд╛рдкрди рдХреЗ рд╕рд┐рджреНрдзрд╛рдВрдд
  • рд╕реБрдирдиреЗ рдФрд░ рдмреЛрд▓рдиреЗ рдХреА рднреВрдорд┐рдХрд╛: рднрд╛рд╖рд╛ рдХрд╛ рдХрд╛рд░реНрдп рддрдерд╛ рдмрд╛рд▓рдХ рдЗрд╕реЗ рдХрд┐рд╕ рдкреНрд░рдХрд╛рд░ рдПрдХ рдЙрдкрдХрд░рдг рдХреЗ рд░реВрдк рдореЗрдВ рдкреНрд░рдпреЛрдЧ рдХрд░рддреЗ рд╣реИ 
  • рдореМрдЦрд┐рдХ рдФрд░ рд▓рд┐рдЦрд┐рдд рд░реВрдк рдореЗрдВ рд╡рд┐рдЪрд╛рд░реЛрдВ рдХреЗ рд╕рдВрдкреНрд░реЗрд╖рдг рдХреЗ рд▓рд┐рдП рдХрд┐рд╕реА рднрд╛рд╖рд╛ рдХреЗ рдЕрдзрд┐рдЧрдо рдореЗрдВ рд╡реНрдпрд╛рдХрд░рдг рдХреА рднреВрдорд┐рдХрд╛ рдкрд░ рдирд┐рд░реНрдгрд╛рдпрдХ рд╕рдВрджрд░реНрд╢ 
  • рдПрдХ рднрд┐рдВрди рдХрдХреНрд╖рд╛ рдореЗрдВ рднрд╛рд╖рд╛ рдкрдврд╛рдиреЗ рдХреА рдЪреБрдиреМрддрд┐рдпрд╛рдБ рднрд╛рд╖рд╛ рдХреА рдХрдард┐рдирд╛рдЗрдпрд╛рдБ рддреНрд░реБрдЯрд┐рдпрд╛ рдФрд░ рд╡рд┐рдХрд╛рд░ 
  • рднрд╛рд╖рд╛ рдХреМрд╢рд▓ 
  • рднрд╛рд╖рд╛ рдмреЛрдзрдЧрдореНрдпрддрд╛ рдФрд░ рдкреНрд░рд╡реАрдгрддрд╛ рдХрд╛ рдореБрд▓реНрдпрд╛рдВрдХрди рдХрд░рдирд╛: рдмреЛрд▓рдирд╛, рд╕реБрдирдирд╛, рдкрдврдирд╛, рд▓рд┐рдЦрдирд╛ 
  • рдЕрдзреНрдпрд╛рдкрди тАУ рдЕрдзрд┐рдЧрдо рд╕рд╛рдордЧреНрд░рд┐рдпрд╛рдВ: рдкрд╛рдареНрдпрдкреБрд╕реНрддрдХ, рдорд▓реНрдЯреА рдореАрдбрд┐рдпрд╛ рд╕рд╛рдордЧреНрд░реА, рдХрдХреНрд╖рд╛ рдХрд╛ рдмрд╣реБрднрд╛рд╖рд╛рдпреА рд╕рдВрд╕рд╛рдзрди
  • рдЙрдкрдЪрд╛рд░рд╛рддреНрдордХ рдЕрдзреНрдпрд╛рдкрди 

UPTET Syllabus for English Language

  • Unseen Passage
  • The sentence (Subject & predicate, kinds of sentences)
  • Parts of speech
    • Noun
    • Pronoun
    • Adverb
    • Adjective
    • Verb
    • Preposition & conjunction
  • Articles
  • Punctuation
  • Word formation
  • Active & passive voice
  • Singular & plural
  • Gender

UPTET Sanskrit Syllabus - рд╕рдВрд╕реНрдХреГрдд рднрд╛рд╖рд╛

  • рдЕрдкрдард┐рдд рдЕрдиреБрдЪреНрдЫреЗрдж 
  • рдЕрдкрдард┐рдд рдЕрдиреБрдЪреНрдЫреЗрдж рд╕рдВрдЬреНрдЮрд╛рдПрдБ 
  • рдЕрдХрд╛рд░рд╛рдиреНрдд (рдкреБрд▓реНрд▓рд┐рдВрдЧ, рд╕реНрддреНрд░реАрд▓рд┐рдВрдЧ рдПрд╡рдВ рдирдкреБрдВрд╕рдХрд▓рд┐рдВрдЧ)
  • рдИрдХрд╛рд░рд╛рдиреНрдд (рд╕реНрддреНрд░реАрд▓рд┐рдВрдЧ рдПрд╡рдВ  рдкреБрд▓реНрд▓рд┐рдВрдЧ)
  • рдЛрдХрд╛рд░рд╛рдиреНрдд (рдкреБрд▓реНрд▓рд┐рдВрдЧ рдПрд╡рдВ рд╕реНрддреНрд░реАрд▓рд┐рдВрдЧ)
  • рдШрд░, рдкрд░рд┐рд╡рд╛рд░, рдкрд░рд┐рд╡реЗрд╢, рдкрд╢реБ, рдкрдХреНрд╖рд┐рдпреЛрдВ, рдШрд░реЗрд▓реВ, рдЙрдкрдпреЛрдЧ рдХреА рд╡рд╕реНрддреБрдУрдВ рдХреА рд╕рдВрд╕реНрдХреГрдд рдирд╛рдореЛрдВ рд╕реЗ рдкрд░рд┐рдЪрдп 
  • рд╕рд░реНрд╡рдирд╛рдо рдПрд╡рдВ рдХреНрд░рд┐рдпрд╛рдПрдБ 
  • рд╢рд░реАрд░ рдХреЗ рдкреНрд░рдореБрдЦ рдЕрдВрдЧреЛрдВ рдХреЗ рд╕рдВрд╕реНрдХреГрдд рд╢рдмреНрджреЛрдВ рдХрд╛ рдкреНрд░рдпреЛрдЧ 
  • рдЕрд╡реНрдпрдп 
  • рд╕рдВрдзрд┐ тАУ рд╕рд░рд▓ рд╢рдмреНрджреЛрдВ рдХреА рд╕рдВрдзрд┐ рддрдерд╛ рдЙрдирдХрд╛ рд╡рд┐рдЪреНрдЫреЗрдж рджреАрд░реНрдШ рд╕рдВрдзрд┐) 
  • рд╕рдВрдЦреНрдпрд╛рдПрдБ тАУ рд╕рдВрд╕реНрдХреГрдд рдореЗрдВ рд╕рдВрдЦреНрдпрд╛рдУрдВ рдХрд╛ рдЬреНрдЮрд╛рди 
  • рд▓рд┐рдВрдЧ, рд╡рдЪрди, рдкреНрд░рддреНрдпрд╛рд╣рд╛рд░, рд╕реНрд╡рд░ рдХреЗ рдкреНрд░рдХрд╛рд░, рд╡реНрдпрдВрдЬрди рдХреЗ рдкреНрд░рдХрд╛рд░, рдЕрдиреБрд╕реНрд╡рд╛рд░ рдПрд╡рдВ рдЕрдиреБрдирд╛рд╕рд┐рдХ рд╡реНрдпрдВрдЬрди 
  • рд╕реНрд╡рд░ рд╡реНрдпрдВрдЬрди рдПрд╡рдВ рд╡рд┐рд╕рд░реНрдЧ рд╕рдВрдзрд┐рдпрд╛рдБ, рд╕рдорд╛рд╕, рдЙрдкрд╕рд░реНрдЧ, рдкрд░реНрдпрд╛рдпрд╡рд╛рдЪреА рд╢рдмреНрдж, рд╡рд┐рд▓реЛрдо рд╢рдмреНрдж, рдХрд╛рд░рдХ, рдкреНрд░рддреНрдпрдп рдПрд╡рдВ рд╡рд╛рдЪреНрдп 
  • рдХрд╡рд┐рдпреЛрдВ рдПрд╡рдВ рд▓реЗрдЦрдХреЛрдВ рдХреА рд░рдЪрдирд╛рдПрдБ 

рднрд╛рд╖рд╛ рд╡рд┐рдХрд╛рд╕ рдХрд╛ рдЕрдзреНрдпрд╛рдкрди

  • рдЕрдзрд┐рдЧрдо рдФрд░ рдЕрд░реНрдЬрди 
  • рднрд╛рд╖рд╛ рдЕрдзреНрдпрд╛рдкрди рдХреЗ рд╕рд┐рджреНрдзрд╛рдВрдд 
  • рд╕реБрдирдиреЗ рдФрд░ рдмреЛрд▓рдиреЗ рдХреА рднреВрдорд┐рдХрд╛: рднрд╛рд╖рд╛ рдХрд╛ рдХрд╛рд░реНрдп рддрдерд╛ рдмрд╛рд▓рдХ рдЗрд╕реЗ рдХрд┐рд╕ рдкреНрд░рдХрд╛рд░ рдПрдХ рдЙрдкрдХрд░рдг рдХреЗ рд░реВрдк рдореЗрдВ рдкреНрд░рдпреЛрдЧ рдХрд░рддреЗ рд╣реИрдВ 
  • рдореМрдЦрд┐рдХ рдФрд░ рд▓рд┐рдЦрд┐рдд рд░реВрдк рдореЗрдВ рд╡рд┐рдЪрд╛рд░реЛрдВ рдХреЗ рд╕рдВрдкреНрд░реЗрд╖рдг рдХреЗ рд▓рд┐рдП рдХрд┐рд╕реА рднрд╛рд╖рд╛ рдХреЗ рдЕрдзрд┐рдЧрдо рдореЗрдВ рд╡реНрдпрд╛рдХрд░рдг рдХреА рднреВрдорд┐рдХрд╛ рдкрд░ рдирд┐рд░реНрдгрд╛рдпрдХ рд╕рдВрджрд░реНрд╢ 
  • рдПрдХ рднрд┐рдиреНрди рдХрдХреНрд╖рд╛ рдореЗрдВ рднрд╛рд╖рд╛ рдкреЭрд╛рдиреЗ рдХреА рдЪреБрдиреМрддрд┐рдпрд╛рдВ; рднрд╛рд╖рд╛ рдХреА рдХрдард┐рдирд╛рдЗрдпрд╛рдБ, рддреНрд░реБрдЯрд┐рдпрд╛рдБ рдФрд░ рд╡рд┐рдХрд╛рд░ 
  • рднрд╛рд╖рд╛ рдХреМрд╢рд▓ |рднрд╛рд╖рд╛ рдмреЛрдзрдЧрдореНрдпрддрд╛ рдФрд░ рдкреНрд░рд╡реАрдирддрд╛ рдХрд╛ рдореВрд▓реНрдпрд╛рдВрдХрди рдХрд░рдирд╛: рдмреЛрд▓рдирд╛, рд╕реБрдирдирд╛, рдкреЭрдирд╛ рдФрд░ рд▓рд┐рдЦрдирд╛ 
  • рдЕрдзреНрдпрд╛рдкрди тАУ рдЕрдзрд┐рдЧрдо рд╕рд╛рдордЧреНрд░рд┐рдпрд╛рдБ; рдкрд╛рдареНрдпрдкреБрд╕реНрддрдХ, рдорд▓реНрдЯреА рдореАрдбрд┐рдпрд╛ рд╕рд╛рдордЧреНрд░реА рдХрдХреНрд╖рд╛ рдХрд╛ рдмрд╣реБрднрд╛рд╖рд╛рдпреА рд╕рдВрд╕рд╛рдзрди 
  • рдЙрдкрдЪрд╛рд░рд╛рддреНрдордХ рдЕрдзреНрдпрд╛рдкрди 

UPTET Syllabus for Maths

  • Addition, subtraction, multiplication & division of numbers
  • LCM & HCF
  • Addition, subtraction, multiplication & division of fractions & decimal numbers
  • Unitary method
  • Percentages
  • Profit & loss
  • Simple Interest
  • Geometry
    • Shapes & prism
    • Angles
    • Triangles
    • Circles
  • Money
    • Addition subtraction
  • Units & Measurement
  • The perimeter of triangles & quadrilaterals
  • Calendar
  • Volume
  • Area
  • Time & distance

UPTET Pedagogy Syllabus

  • Nature, concept & working strategies of Mathematics
  • Place of mathematics in the curriculum
  • Language of mathematics
  • Community of Mathematics
  • Problems of Mathematics Teaching
  • Errors
  • Remedial & Diagnostic of Mathematics Teaching

UPTET Syllabus for Environmental Studies

  • Family
  • Food, health, and hygiene
  • Shelter
  • Flora and fauna
  • Our environment
  • Fair & Water
  • Local professions and business
  • Transportation and communication
  • Games and Games Spirit
  • India
    • Rivers
    • Mountains
    • Plateaus
    • Forest
    • Transport
    • Continents or Oceans
  • Our State
    • Rivers
    • Mountains
    • Plateaus
    • Forest
    • Transportation
  • Constitution
  • Administrative system
    • Regional administration
    • Gram Panchayat
    • Nagar Panchayat
    • Zila Panchayat
    • Nagar Palika
    • Nagar Nigam
    • District administration
    • The administrative system of state: managerial, judicial, executive,
  • National Festival, Symbols, Voting system, National Unity
  • Environment
    • Need
    • Importance, and Utility
    • Environmental protection
    • Duties of society towards the environment
    • Planned schemes for environmental protection

EVS Teaching Related Issues

  • Concept and scope of environmental studies
  • Importance of environmental studies & integrated environmental studies
  • Environmental studies and environmental education
  • Learning Principles
  • Concept of Science or social science and their relation
  • Conceptualization of approaches in EVS
  • Project and practical Work
  • Discussion
  • CCE
  • Teaching aids/materials
  • Problems in Evs teaching

0 comments:

Popular Posts