Syllabus for Child Development & Pedagogy
- Meaning of Child Development
- Need and Area
- The domain of Child Development
- Language development.
- Factors Influence Child Development
- The meaning of learning and influencing factors, Effective methods of learning
- Learning law- The main rules of Thorndike learning Theory and its importance in learning
- The key principles of learning and their practical usefulness in classroom teaching Thorndike's Trial and Error Theory, PavlovтАЩs Conditioned-
- Reflex theory, Skinner's Operant Conditioning Theory of Learning, Kohler insight theory, Piaget theory, Vygotsky's theories, Learning Curve-Meaning and types, Meaning of learning plateau, reason, and Remedies
UPTET Syllabus for Teaching and Learning Disciplines
- Meaning and purpose of Teaching
- Communication
- Teaching principles
- Teaching Maxims
- Teaching techniques
- New Approaches of Teaching
- Micro-teaching and Teaching Skill
- Meaning of Inclusive education, Identity, type, remedies as Deprived class, language, religion, caste, region, character, gender, physical efficiency (visually impaired / hearing impaired and speech/bone disrupted) mental efficiency
- Equipment, materials, methods, T.L.M and Ways for inclusion
- Tools and techniques needed to check the inclusion of inclusive children
- Special education methods for inclusive children as Braille script etc.
- Guidance and consulting for inclusive children-Meaning, purpose, types, methods, requirements, and area
- Department / Institutions supporting the Counselling: Significance of guidance and counseling in childhood learning
UPTET Syllabus for Learning & Teaching
- How children learn and think
- How and why child fail to achieve success in school performance
- The basic process of teaching-learning
- Learning Strategies for the child
- Learning as a social activity
- Social references to learning,
- Child as a problem solver and a 'scientific investigator'.
- Alternative concepts of learning in children, understanding children's 'errors' as significant steps in the learning process,
- Cognition and emotion
- Motivation and learning
- Factors contributing to learning-Personal and environmental
UPTET Syllabus Hindi Language: рд╣рд┐рдВрджреА рднрд╛рд╖рд╛
- рдЕрдкрдард┐рдд рдЕрдиреБрдЪреНрдЫреЗрдж
- рд╣рд┐рдВрджреА рд╡рд░реНрдгрдорд╛рд▓рд╛ (рд╕реНрд╡рд░, рд╡реНрдпрдВрдЬрди)
- рд╡рд░реНрдгреЛрдВ рдХреЗ рдореЗрд▓ рд╕реЗ рдорд╛рддреНрд░рд┐рдХ рддрдерд╛ рдЕрдорд╛рддреНрд░рд┐рдХ рд╢рдмреНрджреЛрдВ рдХреА рдкрд╣рдЪрд╛рди
- рд╡рд╛рдХреНрдп рд░рдЪрдирд╛
- рд╣рд┐рдВрджреА рдХреА рд╕рднреА рдзреНрд╡рдирд┐рдпреЛрдВ рдХреЗ рдкрд╛рд░рд╕реНрдкрд░рд┐рдХ рдЕрдВрддрд░ рдХреА рдЬрд╛рдирдХрд╛рд░реА рд╡рд┐рд╢реЗрд╖ рд░реВрдк рд╕реЗ тАУ рд╖, рд╕, рдм, рд╡, рдв, рдб, рдХреНрд╖, рдЫ, рдг рддрдерд╛ рди рдХреА рдзреНрд╡рдирд┐рдпрд╛рдБ
- рд╣рд┐рдВрджреА рднрд╛рд╖рд╛ рдХреА рд╕рднреА рдзреНрд╡рдирд┐рдпреЛрдВ, рд╡рд░реНрдгреЛрдВ рдЕрдиреБрд╕реНрд╡рд╛рд░ рдПрд╡ рдЪрдиреНрджреНрд░рдмрд┐рдВрджреБ рдореЗрдВ рдЕрдВрддрд░
- рд╕рдВрдпреБрдХреНрддрд╛рдХреНрд╖рд░ рдПрд╡рдВ рдЕрдиреБрдирд╛рд╕рд┐рдХ рдзреНрд╡рдирд┐рдпреЛрдВ рдХреЗ рдкреНрд░рдпреЛрдЧ рд╕реЗ рдмрдиреЗ рд╢рдмреНрдж
- рд╕рднреА рдкреНрд░рдХрд╛рд░ рдХреА рдорд╛рддреНрд░рд╛рдПрдБ
- рд╡рд┐рд░рд╛рдо рдЪрд┐рд╣реНрдиреЛрдВ рдпрдерд╛ тАУ рдЕрд▓реНрдк рд╡рд┐рд░рд╛рдо, рдЕрд░реНрджреНрдзрд╡рд┐рд░рд╛рдо, рдкреВрд░реНрдгрд╡рд┐рд░рд╛рдо, рдкреНрд░рд╢реНрдирд╡рд╛рдЪрдХ, рд╡рд┐рд╕реНрдордпрдмреЛрдзрдХ, рдЪрд┐рд╣реНрдиреЛрдВ рдХрд╛ рдкреНрд░рдпреЛрдЧ
- рд╡рд┐рд▓реЛрдо, рд╕рдорд╛рдирд╛рд░реНрдереА, рддреБрдХрд╛рдиреНрдд, рдЕрддреБрдХрд╛рдиреНрдд, рд╕рд╛рдорд╛рди, рдзреНрд╡рдирд┐рдпреЛрдВ рд╡рд╛рд▓реЗ рд╢рдмреНрдж
- рд╡рдЪрди, рд▓рд┐рдВрдЧ рдПрд╡ рдХрд╛рд▓
- рдкреНрд░рддреНрдпрдп, рдЙрдкрд╕рд░реНрдЧ, рддрддреНрд╕рдо рддрджреНрднрд╡ рд╡ рджреЗрд╢рдЬ, рд╢рдмреНрджреЛрдВ рдХреА рдкрд╣рдЪрд╛рди рдПрд╡ рдЙрдирдореЗрдВ рдЕрдВрддрд░
- рд▓реЛрдХреЛрдХреНрддрд┐рдпрд╛рдБ рдПрд╡ рдореБрд╣рд╛рд╡рд░реЛрдВ рдХреЗ рдЕрд░реНрде
- рд╕рдиреНрдзрд┐ тАУ (1) рд╕реНрд╡рд░ рд╕рдиреНрдзрд┐ тАУ рджреАрд░реНрдШ рд╕рдиреНрдзрд┐, рдЧреБрдг рд╕рдиреНрдзрд┐, рд╡реГрджреНрдзрд┐ рд╕рдиреНрдзрд┐, рдпрдг рд╕рдиреНрдзрд┐, рдЕрдпрд╛рджрд┐ рд╕рдиреНрдзрд┐ (2) рд╡реНрдпрдВрдЬрди рд╕рдиреНрдзрд┐ (3) рд╡рд┐рд╕рд░реНрдЧ рд╕рдиреНрдзрд┐
- рд╡рд╛рдЪреНрдп, рд╕рдорд╛рди рдПрд╡ рдЕрдВрд▓рдХрд╛рд░ рдХреЗ рднреЗрдж
- рдХрд╡рд┐рдпреЛрдВ рдПрд╡ рд▓реЗрдЦрдХреЛрдВ рдХреА рд░рдЪрдирд╛рдПрдБ
рднрд╛рд╖рд╛ рд╡рд┐рдХрд╛рд╕ рдХрд╛ рдЕрдзреНрдпрд╛рдкрди
- рдЕрдзрд┐рдЧрдо рдФрд░ рдЕрд░реНрдЬрди
- рднрд╛рд╖рд╛ рдЕрдзреНрдпрд╛рдкрди рдХреЗ рд╕рд┐рджреНрдзрд╛рдВрдд
- рд╕реБрдирдиреЗ рдФрд░ рдмреЛрд▓рдиреЗ рдХреА рднреВрдорд┐рдХрд╛: рднрд╛рд╖рд╛ рдХрд╛ рдХрд╛рд░реНрдп рддрдерд╛ рдмрд╛рд▓рдХ рдЗрд╕реЗ рдХрд┐рд╕ рдкреНрд░рдХрд╛рд░ рдПрдХ рдЙрдкрдХрд░рдг рдХреЗ рд░реВрдк рдореЗрдВ рдкреНрд░рдпреЛрдЧ рдХрд░рддреЗ рд╣реИ
- рдореМрдЦрд┐рдХ рдФрд░ рд▓рд┐рдЦрд┐рдд рд░реВрдк рдореЗрдВ рд╡рд┐рдЪрд╛рд░реЛрдВ рдХреЗ рд╕рдВрдкреНрд░реЗрд╖рдг рдХреЗ рд▓рд┐рдП рдХрд┐рд╕реА рднрд╛рд╖рд╛ рдХреЗ рдЕрдзрд┐рдЧрдо рдореЗрдВ рд╡реНрдпрд╛рдХрд░рдг рдХреА рднреВрдорд┐рдХрд╛ рдкрд░ рдирд┐рд░реНрдгрд╛рдпрдХ рд╕рдВрджрд░реНрд╢
- рдПрдХ рднрд┐рдВрди рдХрдХреНрд╖рд╛ рдореЗрдВ рднрд╛рд╖рд╛ рдкрдврд╛рдиреЗ рдХреА рдЪреБрдиреМрддрд┐рдпрд╛рдБ рднрд╛рд╖рд╛ рдХреА рдХрдард┐рдирд╛рдЗрдпрд╛рдБ рддреНрд░реБрдЯрд┐рдпрд╛ рдФрд░ рд╡рд┐рдХрд╛рд░
- рднрд╛рд╖рд╛ рдХреМрд╢рд▓
- рднрд╛рд╖рд╛ рдмреЛрдзрдЧрдореНрдпрддрд╛ рдФрд░ рдкреНрд░рд╡реАрдгрддрд╛ рдХрд╛ рдореБрд▓реНрдпрд╛рдВрдХрди рдХрд░рдирд╛: рдмреЛрд▓рдирд╛, рд╕реБрдирдирд╛, рдкрдврдирд╛, рд▓рд┐рдЦрдирд╛
- рдЕрдзреНрдпрд╛рдкрди тАУ рдЕрдзрд┐рдЧрдо рд╕рд╛рдордЧреНрд░рд┐рдпрд╛рдВ: рдкрд╛рдареНрдпрдкреБрд╕реНрддрдХ, рдорд▓реНрдЯреА рдореАрдбрд┐рдпрд╛ рд╕рд╛рдордЧреНрд░реА, рдХрдХреНрд╖рд╛ рдХрд╛ рдмрд╣реБрднрд╛рд╖рд╛рдпреА рд╕рдВрд╕рд╛рдзрди
- рдЙрдкрдЪрд╛рд░рд╛рддреНрдордХ рдЕрдзреНрдпрд╛рдкрди
UPTET Syllabus for English Language
- Unseen Passage
- The sentence (Subject & predicate, kinds of sentences)
- Parts of speech
- Noun
- Pronoun
- Adverb
- Adjective
- Verb
- Preposition & conjunction
- Articles
- Punctuation
- Word formation
- Active & passive voice
- Singular & plural
- Gender
UPTET Sanskrit Syllabus - рд╕рдВрд╕реНрдХреГрдд рднрд╛рд╖рд╛
- рдЕрдкрдард┐рдд рдЕрдиреБрдЪреНрдЫреЗрдж
- рдЕрдкрдард┐рдд рдЕрдиреБрдЪреНрдЫреЗрдж рд╕рдВрдЬреНрдЮрд╛рдПрдБ
- рдЕрдХрд╛рд░рд╛рдиреНрдд (рдкреБрд▓реНрд▓рд┐рдВрдЧ, рд╕реНрддреНрд░реАрд▓рд┐рдВрдЧ рдПрд╡рдВ рдирдкреБрдВрд╕рдХрд▓рд┐рдВрдЧ)
- рдИрдХрд╛рд░рд╛рдиреНрдд (рд╕реНрддреНрд░реАрд▓рд┐рдВрдЧ рдПрд╡рдВ рдкреБрд▓реНрд▓рд┐рдВрдЧ)
- рдЛрдХрд╛рд░рд╛рдиреНрдд (рдкреБрд▓реНрд▓рд┐рдВрдЧ рдПрд╡рдВ рд╕реНрддреНрд░реАрд▓рд┐рдВрдЧ)
- рдШрд░, рдкрд░рд┐рд╡рд╛рд░, рдкрд░рд┐рд╡реЗрд╢, рдкрд╢реБ, рдкрдХреНрд╖рд┐рдпреЛрдВ, рдШрд░реЗрд▓реВ, рдЙрдкрдпреЛрдЧ рдХреА рд╡рд╕реНрддреБрдУрдВ рдХреА рд╕рдВрд╕реНрдХреГрдд рдирд╛рдореЛрдВ рд╕реЗ рдкрд░рд┐рдЪрдп
- рд╕рд░реНрд╡рдирд╛рдо рдПрд╡рдВ рдХреНрд░рд┐рдпрд╛рдПрдБ
- рд╢рд░реАрд░ рдХреЗ рдкреНрд░рдореБрдЦ рдЕрдВрдЧреЛрдВ рдХреЗ рд╕рдВрд╕реНрдХреГрдд рд╢рдмреНрджреЛрдВ рдХрд╛ рдкреНрд░рдпреЛрдЧ
- рдЕрд╡реНрдпрдп
- рд╕рдВрдзрд┐ тАУ рд╕рд░рд▓ рд╢рдмреНрджреЛрдВ рдХреА рд╕рдВрдзрд┐ рддрдерд╛ рдЙрдирдХрд╛ рд╡рд┐рдЪреНрдЫреЗрдж рджреАрд░реНрдШ рд╕рдВрдзрд┐)
- рд╕рдВрдЦреНрдпрд╛рдПрдБ тАУ рд╕рдВрд╕реНрдХреГрдд рдореЗрдВ рд╕рдВрдЦреНрдпрд╛рдУрдВ рдХрд╛ рдЬреНрдЮрд╛рди
- рд▓рд┐рдВрдЧ, рд╡рдЪрди, рдкреНрд░рддреНрдпрд╛рд╣рд╛рд░, рд╕реНрд╡рд░ рдХреЗ рдкреНрд░рдХрд╛рд░, рд╡реНрдпрдВрдЬрди рдХреЗ рдкреНрд░рдХрд╛рд░, рдЕрдиреБрд╕реНрд╡рд╛рд░ рдПрд╡рдВ рдЕрдиреБрдирд╛рд╕рд┐рдХ рд╡реНрдпрдВрдЬрди
- рд╕реНрд╡рд░ рд╡реНрдпрдВрдЬрди рдПрд╡рдВ рд╡рд┐рд╕рд░реНрдЧ рд╕рдВрдзрд┐рдпрд╛рдБ, рд╕рдорд╛рд╕, рдЙрдкрд╕рд░реНрдЧ, рдкрд░реНрдпрд╛рдпрд╡рд╛рдЪреА рд╢рдмреНрдж, рд╡рд┐рд▓реЛрдо рд╢рдмреНрдж, рдХрд╛рд░рдХ, рдкреНрд░рддреНрдпрдп рдПрд╡рдВ рд╡рд╛рдЪреНрдп
- рдХрд╡рд┐рдпреЛрдВ рдПрд╡рдВ рд▓реЗрдЦрдХреЛрдВ рдХреА рд░рдЪрдирд╛рдПрдБ
рднрд╛рд╖рд╛ рд╡рд┐рдХрд╛рд╕ рдХрд╛ рдЕрдзреНрдпрд╛рдкрди
- рдЕрдзрд┐рдЧрдо рдФрд░ рдЕрд░реНрдЬрди
- рднрд╛рд╖рд╛ рдЕрдзреНрдпрд╛рдкрди рдХреЗ рд╕рд┐рджреНрдзрд╛рдВрдд
- рд╕реБрдирдиреЗ рдФрд░ рдмреЛрд▓рдиреЗ рдХреА рднреВрдорд┐рдХрд╛: рднрд╛рд╖рд╛ рдХрд╛ рдХрд╛рд░реНрдп рддрдерд╛ рдмрд╛рд▓рдХ рдЗрд╕реЗ рдХрд┐рд╕ рдкреНрд░рдХрд╛рд░ рдПрдХ рдЙрдкрдХрд░рдг рдХреЗ рд░реВрдк рдореЗрдВ рдкреНрд░рдпреЛрдЧ рдХрд░рддреЗ рд╣реИрдВ
- рдореМрдЦрд┐рдХ рдФрд░ рд▓рд┐рдЦрд┐рдд рд░реВрдк рдореЗрдВ рд╡рд┐рдЪрд╛рд░реЛрдВ рдХреЗ рд╕рдВрдкреНрд░реЗрд╖рдг рдХреЗ рд▓рд┐рдП рдХрд┐рд╕реА рднрд╛рд╖рд╛ рдХреЗ рдЕрдзрд┐рдЧрдо рдореЗрдВ рд╡реНрдпрд╛рдХрд░рдг рдХреА рднреВрдорд┐рдХрд╛ рдкрд░ рдирд┐рд░реНрдгрд╛рдпрдХ рд╕рдВрджрд░реНрд╢
- рдПрдХ рднрд┐рдиреНрди рдХрдХреНрд╖рд╛ рдореЗрдВ рднрд╛рд╖рд╛ рдкреЭрд╛рдиреЗ рдХреА рдЪреБрдиреМрддрд┐рдпрд╛рдВ; рднрд╛рд╖рд╛ рдХреА рдХрдард┐рдирд╛рдЗрдпрд╛рдБ, рддреНрд░реБрдЯрд┐рдпрд╛рдБ рдФрд░ рд╡рд┐рдХрд╛рд░
- рднрд╛рд╖рд╛ рдХреМрд╢рд▓ |рднрд╛рд╖рд╛ рдмреЛрдзрдЧрдореНрдпрддрд╛ рдФрд░ рдкреНрд░рд╡реАрдирддрд╛ рдХрд╛ рдореВрд▓реНрдпрд╛рдВрдХрди рдХрд░рдирд╛: рдмреЛрд▓рдирд╛, рд╕реБрдирдирд╛, рдкреЭрдирд╛ рдФрд░ рд▓рд┐рдЦрдирд╛
- рдЕрдзреНрдпрд╛рдкрди тАУ рдЕрдзрд┐рдЧрдо рд╕рд╛рдордЧреНрд░рд┐рдпрд╛рдБ; рдкрд╛рдареНрдпрдкреБрд╕реНрддрдХ, рдорд▓реНрдЯреА рдореАрдбрд┐рдпрд╛ рд╕рд╛рдордЧреНрд░реА рдХрдХреНрд╖рд╛ рдХрд╛ рдмрд╣реБрднрд╛рд╖рд╛рдпреА рд╕рдВрд╕рд╛рдзрди
- рдЙрдкрдЪрд╛рд░рд╛рддреНрдордХ рдЕрдзреНрдпрд╛рдкрди
UPTET Syllabus for Maths
- Addition, subtraction, multiplication & division of numbers
- LCM & HCF
- Addition, subtraction, multiplication & division of fractions & decimal numbers
- Unitary method
- Percentages
- Profit & loss
- Simple Interest
- Geometry
- Shapes & prism
- Angles
- Triangles
- Circles
- Money
- Addition subtraction
- Units & Measurement
- The perimeter of triangles & quadrilaterals
- Calendar
- Volume
- Area
- Time & distance
UPTET Pedagogy Syllabus
- Nature, concept & working strategies of Mathematics
- Place of mathematics in the curriculum
- Language of mathematics
- Community of Mathematics
- Problems of Mathematics Teaching
- Errors
- Remedial & Diagnostic of Mathematics Teaching
UPTET Syllabus for Environmental Studies
- Family
- Food, health, and hygiene
- Shelter
- Flora and fauna
- Our environment
- Fair & Water
- Local professions and business
- Transportation and communication
- Games and Games Spirit
- India
- Rivers
- Mountains
- Plateaus
- Forest
- Transport
- Continents or Oceans
- Our State
- Rivers
- Mountains
- Plateaus
- Forest
- Transportation
- Constitution
- Administrative system
- Regional administration
- Gram Panchayat
- Nagar Panchayat
- Zila Panchayat
- Nagar Palika
- Nagar Nigam
- District administration
- The administrative system of state: managerial, judicial, executive,
- National Festival, Symbols, Voting system, National Unity
- Environment
- Need
- Importance, and Utility
- Environmental protection
- Duties of society towards the environment
- Planned schemes for environmental protection
EVS Teaching Related Issues
- Concept and scope of environmental studies
- Importance of environmental studies & integrated environmental studies
- Environmental studies and environmental education
- Learning Principles
- Concept of Science or social science and their relation
- Conceptualization of approaches in EVS
- Project and practical Work
- Discussion
- CCE
- Teaching aids/materials
- Problems in Evs teaching
0 comments:
Post a Comment