Follow Us ЁЯСЗ

Sticky

рддрдд्рд╕рдо рдФрд░ рддрдж्рднрд╡ рд╢рдм्рдж рдХी рдкрд░िрднाрд╖ा,рдкрд╣рдЪाрдирдиे рдХे рдиिрдпрдо рдФрд░ рдЙрджрд╣ाрд░рдг - Tatsam Tadbhav

рддрдд्рд╕рдо рд╢рдм्рдж (Tatsam Shabd) : рддрдд्рд╕рдо рджो рд╢рдм्рджों рд╕े рдоिрд▓рдХрд░ рдмрдиा рд╣ै – рддрдд +рд╕рдо , рдЬिрд╕рдХा рдЕрд░्рде рд╣ोрддा рд╣ै рдЬ्рдпों рдХा рдд्рдпों। рдЬिрди рд╢рдм्рджों рдХो рд╕ंрд╕्рдХृрдд рд╕े рдмिрдиा...

UPTET Paper 1 Syllabus 2019 UPTET

Syllabus for Child Development & Pedagogy

  • Meaning of Child Development
  • Need and Area
  • The domain of Child Development
  • Language development.
  • Factors Influence Child Development
  • The meaning of learning and influencing factors, Effective methods of learning
  • Learning law- The main rules of Thorndike learning Theory and its importance in learning
  • The key principles of learning and their practical usefulness in classroom teaching Thorndike's Trial and Error Theory, Pavlov’s Conditioned-
  • Reflex theory, Skinner's Operant Conditioning Theory of Learning, Kohler insight theory, Piaget theory, Vygotsky's theories, Learning Curve-Meaning and types, Meaning of learning plateau, reason, and Remedies

UPTET Syllabus for Teaching and Learning Disciplines

  • Meaning and purpose of Teaching
  • Communication
  • Teaching principles
  • Teaching Maxims
  • Teaching techniques
  • New Approaches of Teaching
  • Micro-teaching and Teaching Skill
UPTET Syllabus for Inclusive Education Direction and Consultation
  • Meaning of Inclusive education, Identity, type, remedies as Deprived class, language, religion, caste, region, character, gender, physical efficiency (visually impaired / hearing impaired and speech/bone disrupted) mental efficiency
  • Equipment, materials, methods, T.L.M and Ways for inclusion
  • Tools and techniques needed to check the inclusion of inclusive children
  • Special education methods for inclusive children as Braille script etc.
  • Guidance and consulting for inclusive children-Meaning, purpose, types, methods, requirements, and area
  • Department / Institutions supporting the Counselling: Significance of guidance and counseling in childhood learning

UPTET Syllabus for Learning & Teaching

  • How children learn and think
  • How and why child fail to achieve success in school performance
  • The basic process of teaching-learning
  • Learning Strategies for the child
  • Learning as a social activity
  • Social references to learning,
  • Child as a problem solver and a 'scientific investigator'.
  • Alternative concepts of learning in children, understanding children's 'errors' as significant steps in the learning process,
  • Cognition and emotion
  • Motivation and learning
  • Factors contributing to learning-Personal and environmental

UPTET Syllabus Hindi Language: рд╣िंрджी рднाрд╖ा

  • рдЕрдкрдаिрдд рдЕрдиुрдЪ्рдЫेрдж
  • рд╣िंрджी рд╡рд░्рдгрдоाрд▓ा  (рд╕्рд╡рд░, рд╡्рдпंрдЬрди)
  • рд╡рд░्рдгों рдХे рдоेрд▓ рд╕े рдоाрдд्рд░िрдХ рддрдеा рдЕрдоाрдд्рд░िрдХ рд╢рдм्рджों рдХी рдкрд╣рдЪाрди 
  • рд╡ाрдХ्рдп рд░рдЪрдиा 
  • рд╣िंрджी рдХी рд╕рднी рдз्рд╡рдиिрдпों рдХे рдкाрд░рд╕्рдкрд░िрдХ рдЕंрддрд░ рдХी рдЬाрдирдХाрд░ी рд╡िрд╢ेрд╖ рд░ूрдк рд╕े – рд╖, рд╕, рдм, рд╡, рдв, рдб, рдХ्рд╖, рдЫ, рдг рддрдеा рди рдХी рдз्рд╡рдиिрдпाँ 
  • рд╣िंрджी рднाрд╖ा рдХी рд╕рднी рдз्рд╡рдиिрдпों, рд╡рд░्рдгों рдЕрдиुрд╕्рд╡ाрд░ рдПрд╡ рдЪрди्рдж्рд░рдмिंрджु рдоें рдЕंрддрд░
  • рд╕ंрдпुрдХ्рддाрдХ्рд╖рд░ рдПрд╡ं рдЕрдиुрдиाрд╕िрдХ рдз्рд╡рдиिрдпों рдХे рдк्рд░рдпोрдЧ рд╕े рдмрдиे рд╢рдм्рдж 
  • рд╕рднी рдк्рд░рдХाрд░ рдХी рдоाрдд्рд░ाрдПँ 
  • рд╡िрд░ाрдо рдЪिрд╣्рдиों рдпрдеा – рдЕрд▓्рдк рд╡िрд░ाрдо, рдЕрд░्рдж्рдзрд╡िрд░ाрдо, рдкूрд░्рдгрд╡िрд░ाрдо, рдк्рд░рд╢्рдирд╡ाрдЪрдХ, рд╡िрд╕्рдордпрдмोрдзрдХ, рдЪिрд╣्рдиों рдХा рдк्рд░рдпोрдЧ 
  • рд╡िрд▓ोрдо, рд╕рдоाрдиाрд░्рдеी, рддुрдХाрди्рдд, рдЕрддुрдХाрди्рдд, рд╕ाрдоाрди, рдз्рд╡рдиिрдпों рд╡ाрд▓े рд╢рдм्рдж 
  • рд╡рдЪрди, рд▓िंрдЧ рдПрд╡ рдХाрд▓ 
  • рдк्рд░рдд्рдпрдп, рдЙрдкрд╕рд░्рдЧ, рддрдд्рд╕рдо рддрдж्рднрд╡ рд╡ рджेрд╢рдЬ, рд╢рдм्рджों рдХी рдкрд╣рдЪाрди рдПрд╡ рдЙрдирдоें рдЕंрддрд░ 
  • рд▓ोрдХोрдХ्рддिрдпाँ рдПрд╡ рдоुрд╣ाрд╡рд░ों рдХे рдЕрд░्рде 
  • рд╕рди्рдзि – (1) рд╕्рд╡рд░ рд╕рди्рдзि – рджीрд░्рдШ рд╕рди्рдзि, рдЧुрдг рд╕рди्рдзि, рд╡ृрдж्рдзि рд╕рди्рдзि, рдпрдг рд╕рди्рдзि, рдЕрдпाрджि рд╕рди्рдзि (2) рд╡्рдпंрдЬрди рд╕рди्рдзि (3) рд╡िрд╕рд░्рдЧ рд╕рди्рдзि
  • рд╡ाрдЪ्рдп, рд╕рдоाрди рдПрд╡ рдЕंрд▓рдХाрд░ рдХे рднेрдж 
  • рдХрд╡िрдпों рдПрд╡ рд▓ेрдЦрдХों рдХी рд░рдЪрдиाрдПँ 

рднाрд╖ा рд╡िрдХाрд╕ рдХा рдЕрдз्рдпाрдкрди

  • рдЕрдзिрдЧрдо рдФрд░ рдЕрд░्рдЬрди 
  • рднाрд╖ा рдЕрдз्рдпाрдкрди рдХे рд╕िрдж्рдзांрдд
  • рд╕ुрдирдиे рдФрд░ рдмोрд▓рдиे рдХी рднूрдоिрдХा: рднाрд╖ा рдХा рдХाрд░्рдп рддрдеा рдмाрд▓рдХ рдЗрд╕े рдХिрд╕ рдк्рд░рдХाрд░ рдПрдХ рдЙрдкрдХрд░рдг рдХे рд░ूрдк рдоें рдк्рд░рдпोрдЧ рдХрд░рддे рд╣ै 
  • рдоौрдЦिрдХ рдФрд░ рд▓िрдЦिрдд рд░ूрдк рдоें рд╡िрдЪाрд░ों рдХे рд╕ंрдк्рд░ेрд╖рдг рдХे рд▓िрдП рдХिрд╕ी рднाрд╖ा рдХे рдЕрдзिрдЧрдо рдоें рд╡्рдпाрдХрд░рдг рдХी рднूрдоिрдХा рдкрд░ рдиिрд░्рдгाрдпрдХ рд╕ंрджрд░्рд╢ 
  • рдПрдХ рднिंрди рдХрдХ्рд╖ा рдоें рднाрд╖ा рдкрдвाрдиे рдХी рдЪुрдиौрддिрдпाँ рднाрд╖ा рдХी рдХрдаिрдиाрдЗрдпाँ рдд्рд░ुрдЯिрдпा рдФрд░ рд╡िрдХाрд░ 
  • рднाрд╖ा рдХौрд╢рд▓ 
  • рднाрд╖ा рдмोрдзрдЧрдо्рдпрддा рдФрд░ рдк्рд░рд╡ीрдгрддा рдХा рдоुрд▓्рдпांрдХрди рдХрд░рдиा: рдмोрд▓рдиा, рд╕ुрдирдиा, рдкрдврдиा, рд▓िрдЦрдиा 
  • рдЕрдз्рдпाрдкрди – рдЕрдзिрдЧрдо рд╕ाрдордЧ्рд░िрдпां: рдкाрда्рдпрдкुрд╕्рддрдХ, рдорд▓्рдЯी рдоीрдбिрдпा рд╕ाрдордЧ्рд░ी, рдХрдХ्рд╖ा рдХा рдмрд╣ुрднाрд╖ाрдпी рд╕ंрд╕ाрдзрди
  • рдЙрдкрдЪाрд░ाрдд्рдордХ рдЕрдз्рдпाрдкрди 

UPTET Syllabus for English Language

  • Unseen Passage
  • The sentence (Subject & predicate, kinds of sentences)
  • Parts of speech
    • Noun
    • Pronoun
    • Adverb
    • Adjective
    • Verb
    • Preposition & conjunction
  • Articles
  • Punctuation
  • Word formation
  • Active & passive voice
  • Singular & plural
  • Gender

UPTET Sanskrit Syllabus - рд╕ंрд╕्рдХृрдд рднाрд╖ा

  • рдЕрдкрдаिрдд рдЕрдиुрдЪ्рдЫेрдж 
  • рдЕрдкрдаिрдд рдЕрдиुрдЪ्рдЫेрдж рд╕ंрдЬ्рдЮाрдПँ 
  • рдЕрдХाрд░ाрди्рдд (рдкुрд▓्рд▓िंрдЧ, рд╕्рдд्рд░ीрд▓िंрдЧ рдПрд╡ं рдирдкुंрд╕рдХрд▓िंрдЧ)
  • рдИрдХाрд░ाрди्рдд (рд╕्рдд्рд░ीрд▓िंрдЧ рдПрд╡ं  рдкुрд▓्рд▓िंрдЧ)
  • рдЛрдХाрд░ाрди्рдд (рдкुрд▓्рд▓िंрдЧ рдПрд╡ं рд╕्рдд्рд░ीрд▓िंрдЧ)
  • рдШрд░, рдкрд░िрд╡ाрд░, рдкрд░िрд╡ेрд╢, рдкрд╢ु, рдкрдХ्рд╖िрдпों, рдШрд░ेрд▓ू, рдЙрдкрдпोрдЧ рдХी рд╡рд╕्рддुрдУं рдХी рд╕ंрд╕्рдХृрдд рдиाрдоों рд╕े рдкрд░िрдЪрдп 
  • рд╕рд░्рд╡рдиाрдо рдПрд╡ं рдХ्рд░िрдпाрдПँ 
  • рд╢рд░ीрд░ рдХे рдк्рд░рдоुрдЦ рдЕंрдЧों рдХे рд╕ंрд╕्рдХृрдд рд╢рдм्рджों рдХा рдк्рд░рдпोрдЧ 
  • рдЕрд╡्рдпрдп 
  • рд╕ंрдзि – рд╕рд░рд▓ рд╢рдм्рджों рдХी рд╕ंрдзि рддрдеा рдЙрдирдХा рд╡िрдЪ्рдЫेрдж рджीрд░्рдШ рд╕ंрдзि) 
  • рд╕ंрдЦ्рдпाрдПँ – рд╕ंрд╕्рдХृрдд рдоें рд╕ंрдЦ्рдпाрдУं рдХा рдЬ्рдЮाрди 
  • рд▓िंрдЧ, рд╡рдЪрди, рдк्рд░рдд्рдпाрд╣ाрд░, рд╕्рд╡рд░ рдХे рдк्рд░рдХाрд░, рд╡्рдпंрдЬрди рдХे рдк्рд░рдХाрд░, рдЕрдиुрд╕्рд╡ाрд░ рдПрд╡ं рдЕрдиुрдиाрд╕िрдХ рд╡्рдпंрдЬрди 
  • рд╕्рд╡рд░ рд╡्рдпंрдЬрди рдПрд╡ं рд╡िрд╕рд░्рдЧ рд╕ंрдзिрдпाँ, рд╕рдоाрд╕, рдЙрдкрд╕рд░्рдЧ, рдкрд░्рдпाрдпрд╡ाрдЪी рд╢рдм्рдж, рд╡िрд▓ोрдо рд╢рдм्рдж, рдХाрд░рдХ, рдк्рд░рдд्рдпрдп рдПрд╡ं рд╡ाрдЪ्рдп 
  • рдХрд╡िрдпों рдПрд╡ं рд▓ेрдЦрдХों рдХी рд░рдЪрдиाрдПँ 

рднाрд╖ा рд╡िрдХाрд╕ рдХा рдЕрдз्рдпाрдкрди

  • рдЕрдзिрдЧрдо рдФрд░ рдЕрд░्рдЬрди 
  • рднाрд╖ा рдЕрдз्рдпाрдкрди рдХे рд╕िрдж्рдзांрдд 
  • рд╕ुрдирдиे рдФрд░ рдмोрд▓рдиे рдХी рднूрдоिрдХा: рднाрд╖ा рдХा рдХाрд░्рдп рддрдеा рдмाрд▓рдХ рдЗрд╕े рдХिрд╕ рдк्рд░рдХाрд░ рдПрдХ рдЙрдкрдХрд░рдг рдХे рд░ूрдк рдоें рдк्рд░рдпोрдЧ рдХрд░рддे рд╣ैं 
  • рдоौрдЦिрдХ рдФрд░ рд▓िрдЦिрдд рд░ूрдк рдоें рд╡िрдЪाрд░ों рдХे рд╕ंрдк्рд░ेрд╖рдг рдХे рд▓िрдП рдХिрд╕ी рднाрд╖ा рдХे рдЕрдзिрдЧрдо рдоें рд╡्рдпाрдХрд░рдг рдХी рднूрдоिрдХा рдкрд░ рдиिрд░्рдгाрдпрдХ рд╕ंрджрд░्рд╢ 
  • рдПрдХ рднिрди्рди рдХрдХ्рд╖ा рдоें рднाрд╖ा рдкреЭाрдиे рдХी рдЪुрдиौрддिрдпां; рднाрд╖ा рдХी рдХрдаिрдиाрдЗрдпाँ, рдд्рд░ुрдЯिрдпाँ рдФрд░ рд╡िрдХाрд░ 
  • рднाрд╖ा рдХौрд╢рд▓ |рднाрд╖ा рдмोрдзрдЧрдо्рдпрддा рдФрд░ рдк्рд░рд╡ीрдирддा рдХा рдоूрд▓्рдпांрдХрди рдХрд░рдиा: рдмोрд▓рдиा, рд╕ुрдирдиा, рдкреЭрдиा рдФрд░ рд▓िрдЦрдиा 
  • рдЕрдз्рдпाрдкрди – рдЕрдзिрдЧрдо рд╕ाрдордЧ्рд░िрдпाँ; рдкाрда्рдпрдкुрд╕्рддрдХ, рдорд▓्рдЯी рдоीрдбिрдпा рд╕ाрдордЧ्рд░ी рдХрдХ्рд╖ा рдХा рдмрд╣ुрднाрд╖ाрдпी рд╕ंрд╕ाрдзрди 
  • рдЙрдкрдЪाрд░ाрдд्рдордХ рдЕрдз्рдпाрдкрди 

UPTET Syllabus for Maths

  • Addition, subtraction, multiplication & division of numbers
  • LCM & HCF
  • Addition, subtraction, multiplication & division of fractions & decimal numbers
  • Unitary method
  • Percentages
  • Profit & loss
  • Simple Interest
  • Geometry
    • Shapes & prism
    • Angles
    • Triangles
    • Circles
  • Money
    • Addition subtraction
  • Units & Measurement
  • The perimeter of triangles & quadrilaterals
  • Calendar
  • Volume
  • Area
  • Time & distance

UPTET Pedagogy Syllabus

  • Nature, concept & working strategies of Mathematics
  • Place of mathematics in the curriculum
  • Language of mathematics
  • Community of Mathematics
  • Problems of Mathematics Teaching
  • Errors
  • Remedial & Diagnostic of Mathematics Teaching

UPTET Syllabus for Environmental Studies

  • Family
  • Food, health, and hygiene
  • Shelter
  • Flora and fauna
  • Our environment
  • Fair & Water
  • Local professions and business
  • Transportation and communication
  • Games and Games Spirit
  • India
    • Rivers
    • Mountains
    • Plateaus
    • Forest
    • Transport
    • Continents or Oceans
  • Our State
    • Rivers
    • Mountains
    • Plateaus
    • Forest
    • Transportation
  • Constitution
  • Administrative system
    • Regional administration
    • Gram Panchayat
    • Nagar Panchayat
    • Zila Panchayat
    • Nagar Palika
    • Nagar Nigam
    • District administration
    • The administrative system of state: managerial, judicial, executive,
  • National Festival, Symbols, Voting system, National Unity
  • Environment
    • Need
    • Importance, and Utility
    • Environmental protection
    • Duties of society towards the environment
    • Planned schemes for environmental protection

EVS Teaching Related Issues

  • Concept and scope of environmental studies
  • Importance of environmental studies & integrated environmental studies
  • Environmental studies and environmental education
  • Learning Principles
  • Concept of Science or social science and their relation
  • Conceptualization of approaches in EVS
  • Project and practical Work
  • Discussion
  • CCE
  • Teaching aids/materials
  • Problems in Evs teaching

0 comments: